Translate

marți, 21 aprilie 2015

Cabalistul

"Cabalistul" (The Kabbalist) de Dov Silverman a fost o carte taaaare ciudatica... Si prin atmosfera si prin subiectul propus. Nu pot sa spun ca mi s-a parut extraordinara, nici macar buna, nici macar originala in idei, dar am invatat cate ceva despre o alta lume, mai putin cunoscuta mie din carti. Va rog insa sa nu confundati aceasta carte cu o alta, avand acelasi nume, scrisa de Geert Kimpen si nici cu "Cabalistul din Praga" de Marek Halter. Cartea "mea" arata astfel:


Face parte din colectia "Suspans" a Editurii Nemira si are 300 de pagini de actiune concentrata. Autorul Dov Silverman este evreu dupa mama, nascut in Brooklyn, gasiti date despre opera sa AICI. Viata si opera sa sunt strans legate de Israel si de traditiile poporului evreu, numai ca, asa cum am vazut in Cabalistul, el incearca sa dea o forma comerciala subiectelor religioase. Cu alte cuvinte incearca sa povesteasca pe intelesul tuturor. Efortul este demn de admirat, dar eu nu l-am apreciat. As fi vrut ceva mai subtil, poate mai elevat. A rezultat o carte ce pare a fi rezumatul unei scrieri mult mai ample. Se intampla multe lucruri, in prea putine pagini. Lipsesc descrierile convingatoare, acelea care creeaza atmosfera, chiar atunci cand intamplarile sunt trase de par.
Structura povestii nu mi s-a parut prea complexa. Actiunea se petrece intr-un centru spiritual evreiesc, orasul Safed, in sanul comunitatii de evrei ortodocsi, al celor aplecati spre studiul cartilor sfinte. Sunt multe lucruri pe care nu le cunosteam despre cum functioneaza o astfel de societate in care oamenii traiesc asa cum au trait stramosii lor, cu grija pentru pastrarea regulilor si traditiilor, si am fost bucuroasa sa le aflu.
Linistea locuitorilor este tulburata de pretentiile unui tanar rabin de a fi ales rabin-sef al orasului. In spatele lui sta insa forta enorma a raului, insusi Satana care isi doreste sa fie eliberat si sa subjuge locuitorii, apoi intreaga lume. Acesta este un bun prilej din partea autorului de a filozofa pe marginea slabiciunii omenesti, chiar si a celor mai mari credinciosi si a modului cum pot fi ispititi acestia.
Unele scene ar fi putut fi spectaculoase. M-a deranjat faptul ca povestea se limiteaza strict la oraselul in cauza. Acesta are o importanta religioasa covarsitoare, dar ai impresia ca totul se petrece intr-o bula. Cu o singura exceptie, la inceput, restul actiunii nu depaseste limitele comunitatii, desi miza spirituala si fortele implicate sunt de anvergura globala. Cum spuneam, dorinta autorului de a fi inteles de toata lumea a fost clar in detrimentul unei scrieri mai profunde, in care conflictele spirituale sa iti trezeasca adevarate emotii.
Faptul ca s-a dorit o carte mai mult comerciala este dovedit si de prezenta scenelor cu tenta violenta sau sexuala. Pana la urma, am senzatia ca am citit un scenariu de film american. Dar autorul si-a atins scopul, acela de a populariza stiinta studierii scrierilor sfinte, misterul si magia ce inconjoara Cabala, puterea detinuta de rabini si importanta acestora in viata poporului evreu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentariile la acest articol sunt moderate, nu apar imediat pe pagina.