Translate

vineri, 5 septembrie 2014

Francofonia cotropeste Romania

In vremurile de altadata se zicea ca tara noastra este francofona. Tinerii din familiile cu stare plecau sa studieze la Paris, apoi reveneau in tara si vorbeau franceza in societate. Ma rog, nu stiu daca eram chiar francofoni, ca vorbeau franceza aia din clasele de sus, nu tot poporul, dar se vorbea mai pe larg decat in zilele noastre. Astazi, nu stiu cat se mai face franceza in scoala, eu am facut inca dintr-a doua si am avut o doamna profesoara care ne-a varat-o in cap cu metode tiranice. Eram smirna. Cand am trecut la liceu am lasat-o mai moale, engleza a castigat teren si in anii ce au venit o parte din franceza mea, altadata destul de avansata, s-a pierdut printre ganduri exprimate intr-o limba de circulatie mai larga. La serviciu avem vreo doi colegi care se ambitioneaza sa exerseze limba lui Napoleon, pe noi ne distreaza, sa spun drept, si ii numim "francofagi". Eu ii admir pentru ca isi mentin vocabularul si accentul.

Acestea fiind zise nu mica mi-a fost mirarea cand, in magazinul Leonardo de la noi din centru, magazin de incaltaminte si marochinarie pentru cine n-a auzit de firma, s-a deschis in acest an un raion cu un fel de produse la pret unic, adicatelea 4 lei, echivalentul lui "38000" ala chinezesc. Diferenta este insa uriasa in ceea ce priveste calitatea produselor. Toate maruntisurile vin din Franta, printr-un importator din Romania, si majoritatea sunt la acest pret de 4 lei. Sunt si chestii mai scumpe, dar nu exagerat, 8-9-10 lei.
Prima data cand am vizitat raionul n-am stiut la ce sa ma uit mai intai. De la jucarii, consumabile, chestii de menaj, decoratiuni, pana la covorase, felicitari, casete cu filme, rechizite, era tot un talmes-balmes...frantuzesc. Trebuia sa ai rabdare sa rascolesti. Cel mai tare m-au atras din prima cartile... O minunatie de carti in franceza, beletristica, jurnalistica, atlase, carti de handmade, benzi desenate, era o orgie de informatie. Toate la 4 lei bineinteles. Decat ca erau in franceza. 4 lei in conditiile in care in librariile noastre costa de la 20-30 in sus. Foarte multe carti pentru copii, mana cereasca pentru cei care fac franceza in scoala.

Prima carte cumparata a fost un album despre masinile de epoca. Format mare, hartie lucioasa, hardcover, o prezentare deosebita. 4 lei! Era o serie intreaga, ca prezentarea este pe ani, dar m-am limitat la 1930-1939.
Apoi a inceput odrasla mea cu pretentiile. A zis ca eu pot sa-i citesc in franceza, desi stiu mai putina decat taica-sau (?) si mult mai putina decat italiana pe care o cunoaste el (stie sa numere de la 1 la 6), asa ca n-ar strica niste benzi desenate. Ca acestea:

Booon, si astea sunt o serie, tot format mare, aceeasi calitate ca albumul, un fel de SF automobilistic. Am luat una, ca nu mi-a fost usor sa traduc, limba franceza mi s-a parut extrem de alambicata dupa atatia ani de ne-exersare. Mdeh, limba latina, ce sa-i faci? Nu scurta si simpla ca engleza. Si cum am citit numai seara, aveam momente in care mi se amestecau ideile si atipeam incercand sa gasesc cate un corespondent in romaneste, spre disperarea copilului meu.
La CD-urile cu filme nu m-am bagat, desi erau unele atat de bune, ca ma mancau degetele, dar am zis sa nu risc sa dau peste o traducere "vorbita" in loc de subtitrare, ca nu mai pricepeam nimic.

Am mai cumparat de la "francezi" cate ceva pentru casa. Exista un fel de tablouri imprimate pe tabla, modele vintage de atarnat pe perete, care se vand pe bani grei in online, le-am vazut cu 40-70 de lei intr-un magazin fizic. Am luat una mai mare decat o coala A4, cu drapele, tot cu 4 lei si acum atarna mandra in bucatarie, deasupra tigailor.
De aici am luat si pungutele cu mozaic pe care l-am aplicat pe sticlele mele, dar si doua rotite din metal pentru hamsteri, rotite care in magazinele de animalute costa 25 lei.
Cel mai greu in magazin este faptul ca tinzi sa cumperi de toate, fie ca-ti trebuie, fie ca nu. Nu pot sa va povestesc ca exista un raft intreg cu felicitari. Dar ce felicitari!!! Superbe, pentru toate ocaziile, 3D, cu mesaje haioase, unele absolut inedite ca design.
Daca aveti prin apropiere un magazin Leonardo, verificati daca a deschis un astfel de raion. Nu stiu daca a fost o politica pentru toata tara sau s-a nimerit sa se faca doar in Ploiesti. Dar daca exista si in alte parti, va recomand sa cautati cartile, sunt foarte frumoase.  


5 comentarii:

  1. Am o scurtă precizare.
    Napoleon B. a învăţat limba franceză la şcoală şi niciodată nu a stăpânit-o prea bine! ;)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Probabil asa a impresionat-o pe Iosefina lui, cu perseverenta.

      Ștergere
  2. Interesant articolul!
    O duminică frumoasă îți doresc!
    Îmbrățișez cu drag!

    RăspundețiȘtergere
  3. Am si e un un magazin Leonardo la noi in oras, dar nu am mai fost deloc pe acolo, e cam departe. Cu franceza sunt la pamant, nu am avut profesori care sa ma ajute sa invat sa vb cursiv franceza.Pupici!

    RăspundețiȘtergere
  4. Foarte interesant! Ia să caut şi eu pe la Leonardo, să văd dacă şi pe aici au extins sectorul francofon. Ar fi tare interesant, după atâta avalanşă de chinezisme.
    O zi frumoasă! :-)

    RăspundețiȘtergere

Comentariile la acest articol sunt moderate, nu apar imediat pe pagina.