Translate

miercuri, 25 iunie 2014

Elementar(-l), bio, natural

Am vazut pe mai multe site-uri ca se vorbeste despre produse naturale, ecologice (sau bio) folosindu-se acesti termeni in devalmasie, intelegandu-se oarecum acelasi lucru general, adica produse prietenoase cu corpul nostru, dar si cu mediul. Dar exista diferente destul de mari intre ceea ce inseamna produs natural şi ceea ce poate fi catalogat ca ecologic sau bio.
Asadar, produsul ecologic este obtinut din ingrediente provenite din agricultura ecologica si este recunoscut ca atare printr-o certificare specifica. Agricultura ecologica are standarde foarte precise si este sinonima cu agricultura organică sau bio-. Principiile de baza in acest sistem sunt impactul minim asupra mediului si lipsa oricaror aditivi chimici de sinteza. Produsele declarate ecologice afiseaza obligatoriu pe ambalaj sigla unui organism de certificare care reprezinta garantia pentru acel produs. Nu exista sigla, atunci nu avem produs ecologic orice s-ar spune intr-o reclama. Simplu, nu ?
Produsele naturale contin ingrediente ce provin dintr-o agricultura obisnuita, cu tot tacamul de substante chimice utilizate in agricultura, numai ca la fabricarea lor nu sunt folositi aditivii de sinteză.
Asadar, atentie mare cand cumparati ceva despre care se afirma ca este eco- sau bio- !
In peregrinarile mele internautice post-natale, ca atunci aveam un soi de disperare in a depista cele mai sanatoase produse pentru copil, am ajuns pe site-ul celor de la Elemental  un magazin online mai mult decat interesant deoarece ofera in principal ingrediente, ustensile si retete pentru realizarea in casa a diferitelor produse de ingrijire, pe principiul ca ce faci cu mana ta este cel mai sigur pentru sanatate. Drept sa spun eu m-am blocat in baza lor de sapun, pe care am si comandat-o de vreo cateva ori, implinindu-mi astfel dorinta de a obtine un sapun personalizat. 
Am remarcat imediat ca ingredientele de pe site, uleiurile vegetale, unturile, apele florale, uleiurile esentiale sunt de o calitate deosebita, absolut naturale, putand fi folosite ca atare sau in combinatii diverse pentru obtinerea de produse de ingrijire. Asa ca m-am bucurat sa pot incerca un produs organic in adevaratul sens al cuvantului, provenit din agricultura organica, certificat dupa standardele ECOCERT (daca vreti sa cititi standardele, le puteti gasi pe cosmetics.ecocert.com).
Untul de Shea nerafinat, deoarece despre acesta este vorba, nu a fost vreodata pe lista mea de cumparaturi. Este un produs potrivit in special pentru pielea uscata, dura, crapata, iritata, in timp ce eu sunt in extrema cealalta. 



M-am gandit ca insasi denumirea de "unt", descriind o textura mai grea, este incompatibila cu pielea grasa. Untul de Shea nerafinat este gros, galbui, greu de scos din cutie daca nu este usor incalzit, cu o consistenta neuniforma si un miros crud, lejer mentolat. Cel rafinat este alb si cu miros slab, asa le puteti deosebi!
Dar, avand la dispozitie, o cutiuta-mostra, am descoperit brusc cat de ingust am privit lucrurile. Pentru ca, in realitate, exista multe alte probleme sau ocazii in care poate fi folosit acest unt. Chiar in ziua in care l-am primit, mi-am spus ca as putea incerca o masca pe varfurile parului. Am parul uscat ca o matura desi scalpul este gras. 

M-am spalat pe cap, am pus in palma o bucatica de unt si am frecat bine, apoi am masat varfurile parului. In contact cu caldura pielii untul se topeste foarte repede, putand fi utilizat mai usor. Am legat parul cu prosopul ca sa potentez efectul mastii si am stat asa vreun sfert de ora, apoi am clatit varfurile, fara sa insist prea tare. Rezultatul? A doua zi am fost intrebata la serviciu daca m-am vopsit. Untul scosese in evidenta culoarea parului care nu mai era tern, era lucios, parea mult mai sanatos.
In urmatoarea faza, vazand ca produsul se absoarbe in piele cu un masaj usor, mi-am adus aminte ca al meu copil are pielea uscata, a avut dermatita cand era micut si se irita mai ales pe ceafa si la incheieturile bratelor daca uit sa-l ung. Seara la culcare, s-a rasfatat ca un cotoi la masajul cu unt de pe brate, gat si umeri, mai ca n-a tors de placere. Au urmat calcaiele mele, coatele, genunchii, adica zonele care tind sa se usuce si sa crape. Am remarcat ca cel mai bine, mai ales la talpi, este sa tragi imediat in picioare o pereche de sosete de bumbac care vor mentine caldura si vor grabi absorbtia untului in piele. La fel de bine actioneaza untul de shea si in cazul cuticulelor uscate daca il masezi in jurul unghiilor deoarece va hidrata pielea si va face unghia sa luceasca.
Am fost foarte inspirata sa iau cutiuta-minune cu mine la mare. Untul este un excelent produs reparator dupa arsurile solare. Eu am patit-o pe frunte si nas datorita vantului si soarelui, chiar ma gandeam ca arat ciudat, asa rosie pe jumatate de fata. Dupa doua randuri de aplicare a untului de shea roseata s-a estompat, iar senzatia neplacuta a disparut. 
Surprinzator, in ciuda repetatelor folosiri, cutiuta nu s-a epuizat inca, desi are numai 6 grame. Asta deoarece este suficienta o cantitate foarte mica pe care sa o incalzesti in palme si sa o aplici. In plus, am constatat ca termenul de valabilitate este lung, in ciuda faptului ca este un produs bio, fara conservanti, pe ambalaj este trecut anul 2016.
Nu am putut sa nu remarc faptul ca untul de Shea nerafinat, vandut sub marca "Mayam", provine din comertul fairtrade, din Benin. Este un lucru laudabil si va spun imediat de ce. Comertul fairtrade este menit sa sustina producatorii din tarile subdezvoltate si sa le ofere preturi corecte pentru produse, incurajandu-i sa desfasoare activitati durabile, prietenoase cu mediul. Totul se bazeaza pe dialog si transparenta, ceea ce inseamna foarte mult pentru oamenii de rand din tarile africane de exemplu, cum este Republica Benin din vestul continentului negru. Economia acestor zone depinde de agricultura de subzistenta, chiar si trimiterea unui copil la scoala poate fi un efort deosebit pentru o familie de aici. Comertul fairtrade incearca sa ajute acesti oameni, dandu-le posibilitatea sa munceasca, sa-si valorifice traditiile. Arborele Shea-Karite din ale carui nuci se obtine untul de shea face parte dintre culturile de baza din Ghana, Burkina Faso si Benin. Eforturile depuse pentru a obtine productii semnificative dateaza inca din anii '70. As zice ca, achizitionand produsele din fairtrade putem contribui, fiecare cate putin, la o viata mai buna pentru agricultorii din Africa.

10 comentarii:

  1. Te cred si eu ca numai bine ti-a facut acest unt,atat de greu de extras.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma gandesc ca are atat de multe utilizari incat n-ar trebui sa lipseasca nicicand din casa, mai ales in perioada de iarna, cand pielea este expusa frigului.

      Ștergere
  2. Noţiunea asta de fairtrade ar trebui să o implementăm începănd cu România!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pai daca ne recunoaste cineva ca tara din lumea a treia avem sanse mari!

      Ștergere
  3. Stiam de acest site de la Coco ea a folosit multe produse de la ei si a fost tare multumita.Am intrat si eu de multe ori pe site-ul lor si mi s-a arut ca au produse foarte bune, insa ce ma fac eu cu parul meu care cade rauri-rauri :) plus ca am incercat masca cu ulei de cocos si vitamina A?Sa ai o zi frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pe mine m-au tentat si apele florale, le-as folosi ca lotiuni tonice.

      Ștergere
    2. Preventiv va recomand polenul.

      Ștergere
    3. Multumesc de sfat, nu m-am gandit la polen...

      Ștergere
  4. Si mie imi place, ma bucur ca te-ai convins. Pe par nu l-am folosit niciodata.:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Fii atenta, daca freci varfurile parului cu unt de shea, nu neaparat dupa ce te speli, si nu clatesti, pana la urmatoarea spalare arata parul ca facut suvite cu gel.

      Ștergere

Comentariile la acest articol sunt moderate, nu apar imediat pe pagina.